سرخط خبرها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: دانشمندان ما باید در خدمت رفع مسائل پزشکی روز کشور باشند

  • کد خبر: ۲۰۱۳۱۹
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: دانشمندان ما باید در خدمت رفع مسائل پزشکی روز کشور باشند
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: علم باید در خدمت رفع مشکلات و کاهش هزینه‌های درمان برای مردم باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، یونس پناهی در همایش تقدیر از پژوهشگران و محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد که امروز، ۳۰ آذر ماه در ساختمان شهدای سلامت برگزار شد، تأکید کرد: باید تحقیقات را در راستای حل مشکلات فعلی و آتی کشور در حوزه سلامت سوق دهیم که مسئولان، محققان و دانشجویان در کنار هم در این خصوص وظایفی دارند.

وی با اشاره به ارزشیابی دانشگاه‌ها اضافه کرد: در سال‌های آتی باید مدل ارزیابی رسیدن به مرجعیت علمی باشد. دانشگاه‌ها باید خودشان را آماده کنند، چون این ارزشیابی‌ها قطعاً تغییر خواهد کرد. هدف باید رفع مشکلات روز و آتی کشور باشد. مسلماً ارزیابی‌ها همان چیزی است که ما می‌خواهیم از دل آن به مردم پاسخ دهیم.

پناهی با بیان اینکه اگر در مرکز تحقیقات ما دانشجو نقشی نداشته باشد اقدام مؤثری نخواهیم داشت، گفت: مسائل مربوط به فناوری مسائل جدی کشور است. از نظر تولید علم در منطقه اول و در دنیا پانزدهم هستیم، اما بسیاری از کشور‌ها شتاب علمی بالایی دارند و اگر در کشور این شتاب سرعت بگیرد محقق و دانشجو باید در کنار بستر‌ها باید کار کاربردی را انجام دهند.

وی افزود: در فناوری در میان ۱۳۳ کشور جهان در جایگاه ۶۲ قرار داریم که با توجه به ظرفیت‌ها می‌توانیم رتبه بهتری هم داشته باشیم. این رتبه نشانگر این است که بخش فناور ما هنوز شکل کاربردی به خود نگرفته است. مسلماً ما در تولید علم باید به سمت توسعه فناور و ثروت‌آفرینی حرکت کنیم و در نهایت در سفره مردم چیزی به نمایش بگذاریم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم دانشمندان یک درصدی جهان را در کشور داشته باشیم، اما در کنار آن هزینه‌های سلامت بالایی هم داشته باشیم ما باید دانشمندان را در راستای رفع نیاز‌های جامعه تربیت کنیم این تنها با اصلاح نگرش‌ها انجام می‌شود. تحقیقات باید مسئله محور باشد که این نیاز‌مند تغییر نگرش است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تأکید کرد: باید هزینه‌های درمان را با کمک تحقیقات کم کنیم و تحقیقات بابد پاسخگوی این نیاز‌ها باشد. باید به جوانان و دانشجو‌ها بها دهیم. این‌ها آینده کشور هستند. از سال آینده در ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی در همه ابعاد نقش دانشجو در کسب رتبه و نمره دانشگاه تأثیر دارد.

در این مراسم از دانشمندان یک درصدی پر استناد دنیا، برگزیدگان جشنواره رازی، فناور برتر، فعالان در مجلات علمی و پژوهشی دنیا، برگزیدگان در کتاب و ترجمه و رجیستری تقدیر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->